Externe klachtencommissie Quarsir
Wij streven er continu naar om de zorg te leveren op basis van uw wensen. Het kan toch voorkomen dat u niet tevreden bent. Wij gaan graag met u in gesprek om te kijken hoe we dit samen kunnen oplossen.
In eerst instantie kunt u het bespreken met de onafhankelijke klachtenfunctionaris van CURA XL. Wanneer dit niet tot het gewenste resultaat leidt kunt u ook terecht bij onze externe klachtencommissie. Deze klachtencommissie is onafhankelijk. We huren deze klachtencommissie in via Expertisecentrum Klacht- en Gezondheidsrecht.
Wat kan de externe klachtencommissie voor u doen?
De klachtencommissie bestaat uit minimaal drie personen. De onafhankelijke voorzitter heeft een juridische achtergrond en er neemt minimaal 1 inhoudsdeskundige deel aan de commissie. De commissie beoordeelt klachten op basis van hoor- en wederhoor.
Werkwijze externe klachtencommissie
Als je besluit gebruik te willen maken van de externe klachtencommissie volgen de volgende stappen:
- U dient uw klacht in bij de externe klachtencommissie.
- De ambtelijk secretaris bevestigt de klacht binnen drie werkdagen.
- De voorzitter toetst of de klacht in behandeling genomen kan worden.
- Wanneer de klacht in behandeling genomen kan worden;
- Wordt om uw toestemming gevraagd om de klacht te delen met de organisatie en voor het opvragen van relevante (medische) gegevens.
- De organisatie moet binnen 10 werkdagen verweer voeren.
- U krijgt het verweer van de organisatie toegestuurd. Hier kunt u ook op reageren en waar nodig relevante stukken insturen.
- Wanneer de commissie voldoende informatie heeft kunnen ze een oordeel vormen over de gegrondheid van de klacht.
Na de behandeling van de klacht zijn er twee mogelijkheden:
- Schriftelijke beoordeling; u ontvangt het verslag met een oordeel over de klacht.
- Hoorzitting; wanneer de commissie onvoldoende informatie heeft kan er een hoorzitting georganiseerd worden. U en de zorgorganisatie komen dan bij elkaar en kunnen (met eigen ondersteuning) verweer voeren. U krijgt daarna een schriftelijk verslag met het oordeel over de klacht.
Hoe komt je in contact met de klachtencommissie?
- Per e-mail: ambtelijksecretaris@quasir.nl
- Telefonisch : 06 823 667 72 (9.00 tot 17.00 uur ma t/m vr)