Kwaliteit speelt binnen onze organisatie een belangrijke rol bij alles wat we doen, omdat we ons graag willen blijven ontwikkelen. Daarom stellen we ons steeds opnieuw de vragen: Wat kunnen we verbeteren en versterken in onze zorg- en dienstverlening voor onze cliënten en hoe zorgen we voor een optimale werkplek voor onze medewerkers? Om hierop een antwoord te krijgen zetten we verschillende toetsinstrumenten in. Bijvoorbeeld het externe, onafhankelijke onderzoek naar cliënttevredenheid (CTO) en medewerkerstevredenheid (MTO). Ook is er elk jaar een externe audit die ons kwaliteitsmanagementsysteem toetst. We zijn HKZ en ISO 9001 gecertificeerd.
Het kwaliteitsmanagementsysteem dat CURA XL hanteert is Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector (HKZ). We zijn HKZ-gecertificeerd voor Jeugdzorg en Welzijn en Maatschappelijke Dienstverlening.
Elke twee jaar schrijven we een kwaliteitsbeeld voor zowel professionals als cliënten. In het tussenliggende jaar maken we een voortgangsbericht, dat niet gepubliceerd wordt, maar wel op te vragen is.
Kwaliteitsrapport professionals Kwaliteitsrapport cliënten
Feedback van onze cliënten vinden we heel waardevol. Elke twee jaar wordt daarom door een onafhankelijk bureau een cliënttevredenheidsonderzoek (CTO) gehouden. In ons laatste CTO van 2023 hebben we onze cliënten gevraagd naar hun ervaringen met hun persoonlijk begeleiders en wat ze nodig hebben om zich goed te voelen. Dit onderzoek vond plaats via de LSR-methode ‘Cliënten voor Kwaliteit’(CoK). De resultaten zijn opgedeeld in Wonen en Ambulant. De respons was laag, waardoor we voorzichtig moeten zijn bij de interpretatie van de resultaten.
CTO wonen CTO ambulant
In het laatste MTO van 2023 (respons ruim 50%) hebben onze medewerkers aangegeven in hoeverre zij met verschillende zaken en omstandigheden tevreden zijn. Het onderzoek is uitgevoerd door
ZorgfocuZ. CURA XL kreeg met een 6.7 een ruime voldoende. Dit zien we echter niet als einddoel, maar als ruimte voor ontwikkeling. We willen namelijk een werkomgeving creëren waarin medewerkers het beste uit zichzelf kunnen halen.
Het onderzoek heeft enkele belangrijke punten aan het licht gebracht waar we mee aan de slag zijn gegaan.